Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace

Podnikání občas šeredně zabolí

Profit

Na počátku vzniku úspěšného slevového portálu Pepa.cz, dvojky na trhu, bylo kamarádství. Po šesti letech si ale oba zakladatelé nemohou přijít na jméno. „O Pepu.cz jsem přišel přes noc,“ říká Petr Sýkora, dnes ředitel Klido.cz

 

Portál Pepa.cz jste založil s Jiřím Novým v roce 2010. Společně jste překonali nejrůznější obtíže a jen jste rostli. Před třemi měsíci se ale vaše cesty dramaticky rozešly. Dokonce jste na sebe podali trestní oznámení. Proč?

Zhruba před rokem náš byznys po letech růstu přibrzdil. Společník se tehdy rozhodl, že svůj podíl ve společnosti Portál Pepa.cz, kterou jsme nově založili v roce 2016 a v níž jsme měli každý padesátiprocentní podíl, prodá. Přestal se v projektu vidět a začal hledat místo sebe nového investora. Jenže nikdo nechtěl slyšet na jeho nereálné finanční požadavky. Po čase oslovil i mne s tím, že jeho podíl musím odkoupit. Jenže jeho požadavky byly opravdu nerealistické, tak jsem odmítl. Na to zareagoval tak, že začal nakupovat věci, které nesouvisely s naší činností, například komodity. A ve finále pak doménu Pepa.cz vypnul.

Jak to na vás zapůsobilo?

Byl to samozřejmě šok. Když mě před třemi měsíci v půl páté ráno probudil telefonát, rozhodně mě nenapadlo, že ten den začnu bojovat o záchranu stomilionového byznysu. Představa, že padesátiprocentní podílník zlikviduje zdravou fungující firmu, mi prostě přišla neuvěřitelná. Ale stalo se a nezbylo než improvizovat.

Jak jste se bránil?

V několika minutách jsme koupili doménu Pobytov.cz, tam se hned dopoledne rozeběhla dočasná prezentace, aby se partneři dostali do svého partnerského rozhraní. Nemohli jsme si dovolit, aby se rozšířila fáma, že dovolená našich zákazníků je ohrožena. Hodně jsme se všemi komunikovali, vypadalo to dobře. Jenže druhý den, když jsme si mysleli, že jsme z nejhoršího venku, se na Twitteru objevila informace, že na společnost Portál Pepa.cz byl podán insolvenční návrh, který soud následně vyhodnotil jako šikanózní. Dokument zároveň putoval do jednoho z českých byznysových deníků. Nakonec jsme zvládli i tohle. Založili jsme portál Klido.cz a tam jsme převedli veškerou naši aktivitu. Ale důvěra v naše podnikání už byla narušená.

Se svým obchodním společníkem jste vedl portál Pepa.cz sedm let. Napadlo vás někdy během těch let, že by to mohlo skončit takhle?

Podle mého názoru je obchodní vztah něco jako manželství. Jdete do rizika. A není rozumné, nechat věci dlouho neřešené. Po této zkušenosti už vím, že pokud jsou nějaké pochybnosti na počátku, tak doporučuji ze všeho vystoupit.

Jakou chybu jste udělal vy?

V roce 2010, když jsme se rozhodli založit slevový portál, jsme našli investora. Tehdy jsme si rozdělili role – já se stal výkonným ředitelem, on měl na starost finanční otázky. A také měl na starost registraci domény. Protože ale v počátcích ještě neexistovala obchodní společnost, která měla následně náš byznys provozovat, tak doménu Pepa.cz zaregistroval na společnost své manželky. Mezi lety 2010 až 2016 vše fungovalo úspěšně, byznys rostl, ovšem doména nikdy nebyla vložená do majetku. A to byla ta moje hlavní chyba, že jsem to nepohlídal. V počátcích jsem ale byl zahlcen tisícovkami jiných úkolů.

Na vložení domény do majetku společnosti jste netrval?

Netrval. Upřímně řečeno, tehdy jsem nedomyslel všechny důsledky toho rozhodnutí. A netrval jsem na tom ani později, když jsme v roce 2016 původní společnost od investora odkoupili a založili svoji vlastní s ručením omezeným Portál Pepa.cz, v níž jsme oba získali padesátiprocentní podíl. Nakonec to, že společník vlastnil doménu, hrálo v dalším vývoji rozhodující roli.

Jaký jste měli před rozchodem obrat?

Překvapivě rychle jsme se na saturovaném trhu prosadili a stali jsme se druhými největšími po Slevomatu. Už v roce 2015 náš obrat vystoupal k částce 300 milionů korun. Strategie firmy tehdy byla orientovaná spíše na maximalizaci obratu než na zisk. Zaměstnávali jsme kolem padesátky lidí. Plus s námi spolupracovali další lidé na externí bázi.

Kdo byl vaše cílová skupina?

Ženy od 25 do 45 let. To byl nejtypičtější zákazník, zhruba ze 60 procent. Velmi populární byly i wellness pobyty pro důchodce. Těch jsme prodávali opravdu hodně. A také pobyty pro jednu osobu. Pro lidi, kteří jsou single a chtějí cestovat single. To je teď ostatně trend posledních dvou let. Jinak musím říci, že byznys na slevovém trhu se odehrává v podstatě jenom u cestování. Devadesát procent obratu je generováno pobyty.

Jaký jste měl vztah s vaším obchodním společníkem? Byl vaším vrstevníkem?

Je o patnáct let starší. Náš vztah byl po celou dobu kamarádský. Znali jsme se ze sportu, dokonce jsme spolu trávili volný čas. Jenže se vše pokazilo, když z toho projektu chtěl vystoupit. Částka, kterou požadoval, byla naprosto nerealistická. Byl to jeho osobní výpočet. Tehdy jsem mu říkal, pojďme přizvat nestranného odborníka, ať to posoudí. Jsou firmy, které řeší ocenění podniků. Na to neslyšel. Dnes spolu komunikujeme už jen „na formální úrovni“.

Řekl jste, že se váš růst koncem roku 2015 přibrzdil. Nenapadlo vás tehdy to, co vašeho společníka, tedy z byznysu vystoupit?

Ne, já jsem tomu pořád věřil. I když jsem samozřejmě vnímal, že nejlepší léta mohou být za námi. Žádný trh neroste do nebe. Bylo potřeba se transformovat a naše portfolio upravit. Ovšem za námi byly výborné výsledky. Za šest let u nás nakoupilo více než půl milionu lidí. Měli jsme v databázi čtyři tisíce hotelů. Znalost značky byla ohromná, šest z deseti lidí ji znalo.

Vše vyvrcholilo, když váš společník využil toho, že vlastnil doménu Pepa.cz a provoz přerušil. Na čí stranu se přiklonili zaměstnanci?

Zůstali se mnou. Měli jsme tak všechno, znalost prostředí, tým lidí, obchodní vztahy s hoteliéry, půl milionu zákazníků, software a všechna aktiva související s tím byznysem. Přišli jsme o značku.

Byznys jste rychle rozjeli na nové doméně Klido.cz. Jak to vypadá dnes?

Musím přiznat, že jsme se dostali do patové situace. Byznys jsme sice nově rozjeli, ale i přes naši snahu je dodnes silně narušený. Nejen přetrháním vazeb, ale i právními kroky, které obě strany učinily. Proto jsem přivítal, když můj bývalý společník před třemi týdny vyvolal schůzku. Tam jsme řešili, jak dál. I on na tom nebyl dobře. Zbyla mu doména, z níž se ale stal agregátor. Po kliknutí na nabídku na Pepa.cz, bylo vše přesměrováno na Hyperslevy.cz. Neměl vlastní obchodní tým, a proto na doméně Pepa.cz prezentoval nabídky konkurentů. A na té schůzce mi nabídl, že odkoupí můj podíl. Já jsem po rozmýšlení souhlasil.

Proč?

Prakticky to byl jediný způsob, jak celý byznys zachránit. Zvláště když se útoky začaly stupňovat. Vyhodnotil jsem to tak, že pro mě to bude lepší varianta, předat to společníkovi. Začnu se věnovat jiným projektům.

Takže nakonec happy end?

Spíše bych to nazval rozvodem z rozumu. Dojem mám rozporuplný. Našli jsme sice společnou řeč, jak situaci urovnat, jak zachránit fungující byznys. Pepa.cz a Klido.cz se sloučí pod první značku, výsledek práce zaměstnanců bude prezentovaný na Pepa.cz. Ale vývoj posledních měsíců určitě není nic k chlubení. Jsem jen rád, že byznys, který jsme budovali sedm let, přežije.

Jaké jste si ze všeho vzal poučení?

To, co tvrdí devět z deseti právníků. Když se jich zeptáte, tak vám řeknou, že je jen jedna dobrá rada: podnikejte sám. Oni to vidí dnes a denně. Jak jsou lidé schopni se pohádat, i nejbližší příbuzní. Ze začátku se na sebe všichni usmívají, říkají dobrý, ale když pak jde o peníze, tak se u mnoha projeví jejich pravý charakter. Peníze jsou u nich na prvním místě. Bez ohledu na zbylé hodnoty.