Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace

S elektrickým skateboardem do slunné Kalifornie

Profit

Ostravská společnost XTND už od svého vzniku před dvěma lety neskrývá velké ambice. Spoluzakla-datel startupu Miroslav Peřina chce cílit hlavně na americký a australský trh.

 

Co bylo při rozjezdu firmy, kterou jste založili s Danielem Gebnerem, nejtěžší?

Všechno se učíte za pochodu. Ve startupovém světě je velmi důležitá rozhodnost a rychlost. U nás standardně pracujeme dvanáct a více hodin denně včetně víkendů. Vůbec nám to ale nevadí, protože jsme hladoví po tom, posouvat se dále a tvořit nové věci.

Proč jste vsadili právě na elektrický skateboard?

Líbilo se mi, že většina lidí z toho měla srandu a říkala, že děláme úplně nesmyslnou věc a předraženou hračku, kterou nikdo nebude chtít. Dnes tito lidé pochopili, jak moc velkou přidanou hodnotu elektrický skateboard má, a fandí nám.

Co je největším přínosem vašeho řešení?

Velká města mají několik obrovských problémů, které postihují každého z nás. Jedná se přede-vším o dopravní zácpy, nedostatek parkovacích míst a přeplněné hromadné dopravní prostředky. Elektrický skateboard je perfektní alternativa a dopravní prostředek do moderních měst na krátké vzdálenosti. Můžete se s ním velmi rychle pohybovat a vzít ho všude s sebou. Šetříte tím nejen své nervy, ale také čas a peníze.

Sami říkáte, že jste první rok práce museli hodit do koše. Proč?

Především šlo o změnu v tom, jak jsme přistupovali k návrhu produktu. Do té doby jsme používali běžně dostupné komponenty a nějak je zkoušeli dát dohromady. Výsledkem byla jen řada kompromisů a nikdy to nefungovalo tak, jak jsme si představovali. Vždy jsme chtěli udělat produkt, který bude perfektní ve všech ohledech. Pokud máte toto za cíl, tak je nezbytně nutné si vše navrhovat a vyrábět sami. Hodně se inspirujeme Teslou a Applem. Jejich produkty vypadají perfektně, jsou dotažené do posledního detailu a hlavně dokonale fungují. To je přesně to, o co my v XTND usilujeme.

Svůj skateboard jste představili na prestižních akcích jako CES v Las Vegas nebo TechCrunch Disrupt v Londýně a New Yorku. Neleká vás prostředí mezinárodního byznysu, budete mít potřebné zkušenosti a kapacity?

Začali jsme sice v České republice, ale vždy jsme mysleli globálně. Dlouhodobě chceme působit především na americkém trhu a přesně pro tyto účely jsme nedávno založili americkou firmu XTND, Inc., se sídlem v Kalifornii. Byl bych rád, kdybychom tady v České republice toho prodávali hodně, ale klíčový trh pro nás je právě Amerika, západní Evropa a Austrálie. Myslím si, že máme slušné technické zázemí, skvělý tým a špičkové mentory z firem, jako jsou SpaceX nebo Faraday Future. Navíc jsme nesmírně rádi, že můžeme spolupracovat s dodavateli, kteří patří ke špičce ve svých oborech, proto se zatím nijak neobáváme, že bychom neměli dostatečné znalosti nebo kapacity. Samozřejmě plno věcí jsme ještě nedělali a nemáme s nimi zkušenosti, ale jsme mladí a odhodlaní se rychle učit.