Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace

Rozený kliďas

Profit

Tři plusy byly jasné krátce po seznámení. Obří kabina i zavazadlový prostor, kvalitní interiér a skvělý poměr cena/výkon.

 

Tři minusy ale také. Někteří rivalové nabízejí větší zábavu za volantem, například Ford Mondeo či Volkswagen Passat. Dieselový motor se na počátku jízdy projevoval poněkud chraplavě. A do na první pohled olbřímího zavazadlového prostoru vozu nelze umístit golfový bag na šířku ani na délku – jen šikmo. (Ledaže bych vyndal driver, nejdelší hůl; no nakonec proč ne, stejně mi to s ní v poslední době moc nejde.)

Šetřílek překvapil

Plusy ale převládaly. Další jsem odhalil brzy, už po ujetí prvních desítek kilometrů. Zaujal mne úsporný dvoulitrový dieselový motor o výkonu 110 kW (čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem, s přímým vysokotlakým vstřikování paliva common-rail). Jezdit s takovým čahounem, jakým Superb Combi je, za 4,9 l/100 km, to překvapí vždycky. Zvláště když se tak dělo při konstantní stotřicetikilometrové rychlosti na dálnici.

A když jsem přimáčkl pedál akcelerátoru na okreskách, nestalo se nic mimořádného, žádný vír v nádrži. Motor s šestistupňovou automatickou převodovkou ladil. Spotřeba se zhoupla vzhůru jen mírně, jen k šestilitrové hranici. Dvojspojková skříň svým chováním přispěla k velmi příjemnému zážitku.

Podle kolegů, kteří testovali i silnější verzi motoru o výkonu 140 kW, je jeho slabší druh natolik dobrý, že není třeba utrácet desítky tisíc korun navíc. Jak jsem poznal, nový Superb se s ním rozjel až na maximální rychlost 216 km/h (byť v závěrečné fázi působil poněkud „utahaným“ dojmem) a zrychloval „na sto“ za devět sekund.

Kdo by si chtěl s vozem opravdu „zařádit“, tak pro toho je v nabídce dvoulitrový benzinový motor o výkonu 206 kW (čtyřkolka, automatická převodovka, cena začíná na 1 024 900 korunách). Jen upozorňuji dopředu, aby se předešlo případným zklamáním – na extrémní výkony v serpentinách tenhle čahoun stavěný opravdu, ale opravdu není.

Hodně submisivní

Dvoukolka, kterou jsem měl na test, mi nabídla na silnici především bezpečí, jistotu, prima pocit z komfortní jízdy. Vše se pak samozřejmě násobí ve voze s pohonem všech kol. Řízení bylo předvídatelné, vyvážené, byť s vlažnější odezvou.

Téměř pětimetrový vůz postavený na osmnáctipalcových kolech z lehké slitiny nic nenamítal, podvoloval se bez odporu, i když jsem ho trápil sebevíc. Brzdy byly účinné a přispívaly až k sametovému, hladkému pocitu z jízdy. A co teprve jízda na dálnici, když vůz plul směrem Drážďany. Příjemná nuda v pruhu.

V zatáčkách ale bylo patrné, že Superb se vznětovým motorem vážil o 99 kilogramů více než vůz se základní zážehovou čtrnáctistovkou. Byl těžší „na předek“, houpavější. Což šlo poněkud kompenzovat stisknutím tlačítka Sport na displeji multimediálního systému.

Systém mi umožňoval volbu mezi pěti jízdními módy – od Comfortu, přes Eco, Normal, individuální nastavení až po Sport. U toho prvního jsem cítil, že vůz po přepnutí přes nerovnosti v silnicích doslova letěl, při přepnutí na sportovní naopak vše přitvrdilo; nerovností na silnicích si už nešlo nevšímat. Ale to nebyly jediné možnosti. Nastavení bylo možné kombinovat podle charakteru jízdy a stavu vozovky – například řízení, převodovku a motor přepnout do polohy Normal a tlumiče do polohy Sport.

Chyběla jen ozvěna

Superb Combi je vhodné auto nejen pro větší rodinu, ale samozřejmě i pro movitější podnikatele, manažery. Pyšní se velmi pohodlnými sedadly (jsou vhodná i pro dvoumetrové čahouny s výraznou nadváhou!) a komfortem. Ten podtrhuje například třízónová klimatizace.

Velkorysý prostor (v tom se Superb rovná modelům Audi A6 Avant a Mercedes-Benz Combi třídy E) na jednoho britského novinář zapůsobil natolik, že se neudržel a ve své recenzi napsal: „Je až s podivem, že při hovoru se spolujezdci v tak velkém interiéru neslyšíte ozvěnu.“ To mi přišlo jako naprosto přesná charakteristika.

K příjemnému pocitu při jízdě v testovaném voze přispívaly použité materiálu v interiéru. Pochvalu v této souvislosti zasloužilo odhlučení. A ještě jedno musím zmínit: hodně dám při posuzování aut na zvuk dveří. Tady se při jejich zavření ozvalo doslova konejšivé zaklapnutí. Přesně v duchu toho, jak to auto jezdí.

A co bylo na všem nejlepší? Vědomí, že tohle auto, které je se svou zvětšenou palivovou nádrží na 66 litrů přímo předurčeno k tomu, aby přejelo Evropu na jeden zátah, pořídíte za mnohem nižší cenu než vozy prémiové.

Eso v rukávu

Superb je v současnosti pro mladoboleslavskou automobilku potažmo pro koncern Volkswagen doslova terno, trefa do černého. Silný zájem o tento model totiž způsobil, že Škoda byla schopná pozdvihnout loni svoji rentabilitu tržeb na 8,7 procenta z hodnoty 7,6 procenta v roce 2015.

Mladoboleslavská značka se tak stala loni druhou nejprofitabilnější částí koncernu, když předstihla značku Audi (8,2 %). Před ní zůstalo jen legendární Porsche.