Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace

Kára pro dobrodruhy

Profit

Zajet s tímhle autem do úzkého koridoru drive-in restaurantu bylo mnohem větším dobrodružstvím než křižovat rozblácené stráně s náklonem 35 stupňů.

 

Dostanete-li výjimečné auto na test, rychle poznáte, jak působí na okolí. Začíná to už tím, zda se za ním lidé ohlížejí, gestikulují na vás z okolních vozů, začnou s vámi spontánně hovořit na parkovišti. A tohle všechno se mi s Rangerem přihodilo. Navíc mi však ještě… spílali.

Kam se s tím mastodontem hrneš! Tohle auto do pražských uliček nepatří. A měli pravdu. Ford Ranger Wildtrak pro město nebyl stvořený. Téměř pět a půl metru dlouhý a skoro dva metry široký „Američan“ v něm jen zbytečně provokoval. Shlížel na okolí s až nevšedním sebevědomím, někdo by možná řekl namyšleně.

Měl však proč. Tak povedené propojení světa práce a zábavy na čtyřech kolech se jen tak nevidí. A potvrzují to i poslední statistiky Svazu dovozců automobilů (SDA). Ford Ranger byl loni sedmé nejprodávanější lehké užitkové auto v třídě do 3,5 tuny v České republice. A letos v trendu pokračuje. Před ním se umístily jen „nákladní plecháče“, jako Peugeot Boxer, Renault Master, Fiat Ducato a další.

Kategorii pick-upů pak suverénně vévodil, až hodně vzadu zůstal oblíbený „vůz teroristů“ Toyota Hilux, s ještě větším odstupem následovaly Volkswagen Amarok a Nissan Navara.

Pick-up? Ne, SUV

Modernizovaný Ranger se i přes svoje rozměry dobře řídí na silnici – tedy s jednou výjimkou, pokud není prázdný. To se občas chová na příčných hrbolech jako zdivočelá koza. Žebřinový rám, tuhá zadní náprava, listová pera o sobě dávají vědět. Přímo skvěle se pak vodí v náročném terénu. Hrboly? Příkrá stoupání? Klesání? Voda? Úsměvná záležitost. Nezastaví ho nic.

Funkce elektronického přepínání pohonu umožňuje změnu z pohonu zadních kol na pohon všech kol a zpět otočením ovladače za jízdy, a to až do rychlosti 120 km/h. Pro zařazení redukovaného převodu pak je třeba zcela zastavit. Hladký pohon čtyř kol podporuje vyladění stabilizačního systému ESP. A další plusy: stabilizace Rangeru se umí přizpůsobit aktuální hmotnosti nákladu, vůz má i funkci ochrany proti převrácení.

Není tak divu, že Ranger Wildtrak klame tělem, po celou dobu testu jsem měl pocit, že sedím spíše za volantem rozložitějšího SUV než užitkového vozu do nepohody. Tento dojem umocňuje i velmi dobré odhlučnění.

Mocná síla

Působivé představení sehrává i třílitrový pětiválcový naftový motor splňující standardy emisní normy Euro 6 (využívá pokročilé technologie, například selektivní katalytickou redukci, systém AdBlue a filtr pevných částí) spřažený s šestistupňovou automatickou převodovkou. Má sil na rozdávání. Ne náhodou Ford inzeruje, že Wildtrak za sebou bez zadýchání odtáhne třeba loď; náklad o hmotnosti tři a půl tuny.

Třílitrový motor nabízí výkon 200 koní a točivý moment 470 Nm; devadesát procent této nabušené tažné síly je k dispozici v rozsahu 1500 až 2750 otáček za minutu. Horší už to ale bylo „klasicky“ se spotřebou. Abych se přiblížil výrobcem udávaným hodnotám, musel jsem jezdit s hodně „lehkou“ nohou. (Řešením by tak byl vůz s úspornějším čtyřválcem 2,2 l.)

Luxusní náklaďáček

Úspěšný model Ranger je na českém trhu nabízený ve čtyřech výbavách a v množství variant. Ty se liší délkou korby i kabiny, počtem sedadel a nosností. První dvě výbavy označené XL a XLT jsou očividně určené především k práci, pyšní se opravdu působivým objemem nákladového prostoru.

Testovaný Wildtrak naproti tomu očividně koketoval s luxusem. Spíše než pro partu dřevorubců se hodí pro milovníky dobrodružství. Ford tak tímto modelem vyšel vstříc vzrůstajícímu počtu zájemců o podobné „lifestylové“ vozy.

Výjimečnost modelu podtrhuje nejen jméno, ve slově Wildtrak chybí „c“, ale samozřejmě i vyšší cena. Zatímco první (zvýhodněná) u Rangeru nyní začíná na 503 900 korunách (bez DPH, Single Cab XL 130 k), testovaný Wildtrak vyjde v „plné palbě“ na více než milion korun.

Za to mi ale „vymazlená“ verze nabídla komfortnější interiér plus třeba vyhřívaná zpětná zrcátka a sedadla s polokoženým čalouněním, 18palcová kola z lehké slitiny, asistenty parkování, zadní kameru a navigaci, dekorační rám za kabinou, infotainment Sync2 s Bluetooth a hlasovým ovládáním.

Za příplatek 24 tisíc korun pak je k mání soubor asistenčních systémů: udržování v jízdním pruhu, sledování bdělosti, automatické přepínání dálkových světel nebo adaptivní tempomat.