Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace

Hravě a sladce. Pro muže kouzlím z čokolády

Profit

Markéta Krajčovičová vystudovala umělecké sklářství, dnes ji ale živí výroba fantastických dortů. Sama je navrhuje a připravuje na míru svým zákazníkům.

 

Nedělá rozdíly mezi běžnými dorty pro malé oslavence a obrovskými korpusy, kterými na oslavě mezinárodní firmy nasytí i 600 lidí. Na počátku je vždycky přání zákazníka, který ví, co chce. Pokud to neví úplně přesně, Markéta ho navede neomylně k cíli. A když je potřeba, připraví mu i ochutnávku.

„Všechno to vlastně začalo druhými narozeninami mojí dcery Sarah. Šla jsem do cukrárny a chtěla jsem docela jednoduše koupit dort, který by jí udělal radost. Jenže nabídka byla tak slabá, že jsem se rozhodla vyrobit ho sama. Od malička jsem byla vychovaná tak, abych dokázala uvařit a postarat se o domácnost. Dort se povedl a první krok na mé podnikatelské dráze byl za mnou,“ směje se Markéta.

Z mateřské zase do kuchyně

Během mateřské dovolené se Markéta scházela s kamarádkami a každá z nich se mohla pochlubit nějakou vlastní tvorbou. „Jedna háčkovala čepice, druhá batikovala trička a já jsem začala nosit fotky dortů,“ vysvětluje Markéta, jak její podnikatelský rozjezd pokračoval.

Kamarádkám se dorty zalíbily a najednou se začaly ptát, jestli by něco kreativního upekla i na jejich rodinnou oslavu. Mateřská se chýlila ke konci, smlouva v dosavadním zaměstnání také, a tak byla otázka další obživy rychle na stole.

„Stav mého účtu byl minus dvacet tisíc a byla jsem v té době se Sárou sama. Když jsem si ale představila, že si půjdu sednout někam do kanceláře a ona půjde do školky, bude věčně nemocná a mě pak nakonec z práce stejně vyhodí, bylo v podstatě rozhodnuto.“

Nebylo to snadné, protože její vlastní kuchyně na výrobu dortů nestačila kvůli hygienickým předpisům. „Všechno musí být přesně podle nich – počet oken v místnostech, přípravna, místo na vytloukání vajec a spousta dalších,“ vypočítává Markéta.

Pronajala si tedy prostory, kamarádka jí pomohla oškrábat zdi a nově místnosti vymalovat. Požádala o dotaci na začátek podnikání, takže svou cukrářskou kariéru odstartovala s třiceti tisíci. Od různých firem ještě získala menší sponzoring, aby si mohla výrobnu zařídit. Lednice, sporák, kuchyňský robot a k tomu notná dávka nadšení, pak už zbývalo jen sehnat zákazníky.

Umění, rodinné recepty a podnikatelský záměr

První Markétiny kalkulace byly postaveny tak, aby zaplatila nájem, nakoupila suroviny a zbylo i něco na obživu, nemusela se ale přitom zadlužit. Zaměřila se na kontakt s lidmi, naslouchání jejich představám a do každého výrobku vložila kus svého citu pro umění.

„Každý dort je jiný, vymýšlím je přesně na míru každému zákazníkovi. A poznám, když se mi povede vcítit se do jeho vkusu. Jedna paní se dokonce při převzetí dojetím rozbrečela,“ vzpomíná Markéta na první léta dortového podnikání.

Dortové korpusy peče podle rodinných receptů, hlavně od své babičky. Sama si je ovšem upravila tak, aby byly víc svěží a méně sladké. Nepoužívá žádné chemické přípravy, peče z čerstvých vajec a mouky bez přidaných průmyslových vylepšovačů. Do krémů dává máslo, tedy žádný margarín, a přírodní suroviny. Přitom se ale jedná o speciální recept, aby byly krémy odlehčené. Kvalitní základ dortu i všech součástí na ozdobení pokládá za samozřejmost, pak teprve začíná to, co ji baví nejvíc – kreativní ztvárnění.

„Se zákazníkem proberu jeho představu o vzhledu, chuti a účelu, pro který je dort určen. Navrhnu mu jednu či více variant, a když je potřeba, tak mu dort nakreslím. U větších dortů, například svatebních nebo firemních, dost často připravím i ochutnávku několika druhů krémů a korpusů. Když dělám malý dort k dětským narozeninám, můžu vše podřídit tomu, aby se líbil a chutnal hlavně klukovi nebo holčičce. Dort pro větší společnost, například tři sta lidí na nějaké firemní party, musí být univerzálnější, raději vynechávám ořechy nebo jiné alergeny, aby ho mohl jíst skoro každý.“

Ženy se víc stydí, muži rádi čokoládu

Markéta peče své dorty už sedm let, a tak má chuti svých zákazníků zmapované. Když je dort pro muže, sází na čokoládu a ví, že se nebudou upejpat dát si pořádnou porci. „Pozná se to hlavně na firemních oslavách. Ženy jsou při mlsání zdrženlivé, dají si spíš jen malý kousek na ochutnání, zato ale přísněji hodnotí – jestli je těsto dost nadýchané, vláčné, nedrobí se, zajímají se, z čeho je vyrobený krém, což je ovšem moje výrobní tajemství.“

Právě chuť jejích výrobků je hned po originálním vzhledu dalším důvodem, proč se zákazníci vracejí. Klientela je sice pestrá, v poslední době se ale zvyšuje počet větších firem, které mají zájem o dorty většinou na oslavu výročí nebo nějakého obchodního úspěchu, a to skoro o třicet procent za poslední rok.

Markéta se ale už přesvědčila, že i na tyto příležitosti se vyplatí dát do výroby dortu to nejlepší z jejího cukrářského i estetického umu. Z těchto oslav totiž přicházejí soukromí zájemci, kterým její dort zachutnal natolik, že si chtějí něco z její kuchyně objednat i sami pro sebe. Dost často jsou to právě dorty pro děti, které ze všeho nejvíc milují ty s ovocem.

Tvář z televize lépe prodává, ale také zavazuje

Dobrý marketing je pro většinu podnikatelů nezbytný. Markéta má výhodu v tom, že ji lidé znají z televizní obrazovky, kde účinkuje v pořadu Božské dorty od Markéty. „Začalo to pozváním do pořadu Show Jana Krause, kde jsem mluvila o své práci. Zanedlouho mi z televize zavolali, jestli bych chtěla mít svůj pořad. Natočili jsme 28 dílů a ještě dnes se reprízují. I když jsem tam byla omezena časem a nemohla jsem tak úplně předvést, co vlastně umím, do povědomí lidí mě to určitě dostalo,“ souhlasí Markéta.

Přesto je do dnešního dne jediným stálým pracovníkem své „sladké“ firmy. Proč nechce své podnikání rozšiřovat? „Asi po roce od rozjezdu jsem si musela říct, co dál. A došla jsem k závěru, že mi jde hlavně o to, abych udržela exkluzivitu své značky a vysokou kvalitu, kterou ode mne lidé očekávají. Najít lidi, kteří jsou stejně zapálení a mají zájem o rozvoj firmy, není vůbec snadné. Sním sice o vlastní cukrárně a mám už představu, jaký by měla mít sortiment, čekám ale, až na to přijde ten správný čas.“

O zážitky s lidmi ale ani tak nemá nouzi. Ačkoli se nestává, že by její dorty někomu nechutnaly, kuriózní příběhy sype z rukávu: „Jednou se mi stalo, že si paní objednala dort po telefonu a za tři dny volala znovu, že chce objednávku zrušit. Kamarádka jí prý říkala, že moje dorty se vůbec nedají jíst. Tak jsem ji pozvala k sobě a nakrojila jí dort, který jsem právě dokončila. Snědla ho obrovský kus a šla vynadat té kamarádce, co jí to navykládala.“ Teď si prý u Markéty objednává už šestým rokem.

A co dělá, když má sladkého nad hlavu? „Když se potřebuji trochu provětrat, sedám za volant. Auta miluji, taky jsem už i dortů s autíčky vyrobila docela hodně. Tenhle můj koníček se mi v podnikání taky hodí. Chystám se pořídit vůz s chladicí technikou a budu moct rozvážet dorty i ve třiceti stupních, klidně i těch 100 kilometrů z Jablonce do Prahy.“