Zlaté české ručičky nezahálejí

27.10.2016 | , Profit
profit.cz


Kdysi se říkávalo, co Čech, to muzikant. To už dnes neplatí. Handmade portály, jimž v tuzemsku vévodí Fler.cz, ukazují, že Češi propadli kouzlu tvořivosti.

Jiří Kubeš, původním povoláním grafik, žije s manželkou Klárou v Kuřimi. Klára je výtvarnice, a tak Jiří přemýšlel, že by jí s prodejem výrobků pomohl handmade internetový portál. Aniž by tušil, že v zahraničí už podobné projekty existují, roku 2008 na malém stolku v ložnici rodinného domku vytvořil internetové tržiště pro milovníky rukodělných prací.

„Na Fleru si každý může během chvilky s minimem restrikcí a maximem volnosti založit profil s vlastním rukodělným zbožím a zabojovat o zájem zákazníků,“ říká.

Jiří Kubeš se musel hodně věcí naučit, především o potřebách tvůrců a zákazníků, od nichž stále přichází nejvíce podnětů. Internetovému tržišti vdechl přátelskou atmosféru i rozměr sociální sítě. Fler.cz totiž není ani tak e-shop, je to spíše komunitní server s prodejními funkcemi. Nechybí ani vnitřní pošta, online časopis Fler MAG či profesionální videa.

„Spousta tvůrců i nakupujících na Fleru pravidelně sdílí novinky, radí se o nových technikách nebo si přijde jen popovídat se stejně naladěnými lidmi. Uživatelé tu stráví mnohem více času, než kdybychom byli ‚jen‘ handmade tržiště. Právě tato komunitní část Fleru mě asi nejvíce baví a myslím, že i uživatelé jsou na tom podobně,“ dodává Kubeš.

Šperky vedou

Lawrence Ferlinghetti napsal, že „svět je báječné místo k narození, jestli vám nevadí, že...“. A Fler.cz je vlastně takový svět v malém. I tady se pochopitelně najdou „nezbední“ prodejci a nakupující, ale systém si s nimi mimo jiné díky hodnocení nákupů snadno poradí. Jinak na báječném místě k objevení cizích i vlastních dovedností převládají šikovní lidé dobré vůle.

Vybrat dva z více než 91 tisíc prodejců je těžké, protože zdejší repertoár obsahuje – řečeno hudební terminologií – vše od Bacha po Vlacha, v cenovém rozpětí od pár drobných po desetitisíce korun.

K prodejně nejúspěšnějším skupinám patří šperky a kabelky. Mezi šperkaři se těší oblibě poměrně mladá technika cínování (známá také jako měkké pájení či tiffany), jíž lze vyrobit efektní a cenově dostupné kousky. K nejúspěšnějším tvůrcům patří VeverkaI blížící se k devíti tisícům prodaných výrobků. Přezdívka prodejkyně ze Slap nad Vltavou odkazuje na záchrannou stanici veverky obecné, kterou financuje i pomocí prodeje na Fleru. Pražská Ululé nabízí mimo jiné originální talismany, takzvané smůložery, dodávané i s vtipnou „vědeckou“ studií o jejich účinnosti.

Téměř u každého tvůrce se dá najít zajímavý příběh a i to láká k nákupům. Přidanou hodnotou věci totiž mnohdy bývá zážitek a komunikace s člověkem, který předmět vlastnoručně vyrobil.

Místo k setkávání a spolupráci

Propojování hraje významnou roli. Například Lenka Blažková alias Lenka Blaza dokonale využila komunitní rozměr portálu. Brzy se seznámila s dalšími tvůrci a v suterénu pražského panelového domu vytvořila ateliér, kde společně s nimi pořádá kurzy výtvarných technik pro veřejnost. Ostatně jako vystudovaná učitelka má k podobné činnosti blízko. Zručnost a lásku ke kamenům propojila právě v cínování, po několika letech prodeje na internetu opustila stresující zaměstnání v kanceláři a vrhla se naplno do výtvarné práce, o níž snila od dětství.

„Sice jsem vyzkoušela další techniky, ale cín pro mě zůstává nepřekonatelným materiálem i pro široké možnosti, které nabízí,“ říká.

Minerály je obklopená, hodně o nich ví a dává přednost jejich přírodní podobě před broušením. „Minerály jsou pro mě velmi inspirující materiál a v kombinaci s cínem pak vzniká dokonalé propojení ve špercích, které mi umožňují zhmotnit vlastní pocity a vidění světa,“ vysvětluje sama.

Lenka se zaregistrovala v roce 2010 pod jménem Modrý květ. „Nečekala jsem, že se značka tak prosadí,“ říká. „Po čase jsem ovšem cítila, že Modrý květ nevystihuje moji práci ani osobnost, že se v tom prostě necítím být já. Ovšem změna zavedené značky, kterou znali moji zákazníci na Fleru, na webových stránkách, Dyzajn marketu i trzích, kam pravidelně jezdím, je velmi riskantní. Věnovala jsem jí spoustu času, radila se s přáteli i odborníky a jsem ráda, že si zákazníci tak rychle zvykli na název, za nímž si stojím,“ vysvětluje Lenka náročný, ale úspěšný přerod, „nováčkům proto radím neregistrovat se bezhlavě, ale značku pečlivě promyslet.“

Nováčci na startu

Na portálu v současnosti denně přibývá v průměru 22 nováčků, ale ne všichni obchod uvedou do pohybu. Nestačí totiž jen založit profil a čekat. Fler.cz má řadu funkcí, jimiž se prodejce zviditelní, třeba pravidelné topování zboží, které se díky tomu ukazuje na předních místech nabídky, návštěvy a komentáře jiných profilů, účast v diskusích, psaní blogu a podobně. Oblíbenou disciplínou i mezi mnoha nakupujícími je skládání top nominací s šancí objevit se na titulní straně. Čím je uživatel aktivnější, tím větší šanci má uspět.

Řada zdánlivých nováčků už zkušenost s portálem má, mnozí zakládají nový profil na jiný sortiment. To je případ Jana Nováka z Brandýsa nad Labem prodávajícího pod značkou Pera Novák od loňského července. Fler objevil už v jeho začátcích a brzy založil profily s náušnicemi z pryskyřice a kryty na mobily vyrobenými z dýhy. Luxusní pera nabízí také ve vlastním e-shopu.

„E-shop se rozjíždí dlouho a nikdo o něm neví. Proto je Fler v začátcích nezastupitelný, nemusíte se o nic starat a rychle si vybudujete komunitu. I když zrovna v tom mám jako introvert rezervy,“ přiznává šestadvacetiletý podnikatel, „psaní do diskusí není můj šálek čaje, přesto si tu o mně lidé rychle řekli.“

Dřevěné části per vyrábí sám, sám i fotografuje, a jak přibývají finance, investuje do vylepšování. „Nedávno jsem si třeba koupil nový soustruh. Chci růst pomalu a budovat živnost tak, aby byla soběstačná a nemusely se do ní pumpovat peníze. Pera nejsou módní výstřelek a za deset let bude stejná poptávka,“ věří Jan Novák, který od šestnácti let pracuje v malém rodinném vydavatelství. Výrobě per se chce brzy věnovat na plný úvazek a proniknout i do zahraničí.

Články ze sekce: profit.cz



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.