Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace

Lov v království amatérských sportovců

Profit

Na největší tuzemské sociální síti pro sportovce hledají desítky tisíc Čechů parťáky do hry, týmové spoluhráče i trenéry.

 

Roman Sterly z Plzně měl před lety dobrý nápad, jasnou vizi a povolený doping: entuziasmus třiadvacetiletého mladíka. To ale nestačilo. K tomu, aby se stal průkopníkem a v krátké době i lídrem ve svém oboru, musela pomoct náhoda.

Majitel portálu SportCentral.cz zpočátku na web pro amatérské sportovce nepomýšlel. „Chtěl jsem podnikat a první, co mě napadlo, byl rezervační systém pro zubaře. Nechtěl jsem neustále volat do ordinace a zjišťovat, kdy má lékař čas. Potřeboval jsem vědět, kdy má volno, a vybrat si termín přes internet,“ říká Sterly.

K projektu rezervace zubních ordinací na síti zbýval jen krůček. „Nakonec jsme ale zjistili, že je kolem toho spousta legislativních problémů. Navíc už tehdy něco podobného vznikalo, proto jsme od toho upustili,“ vzpomíná.

U restartu byla obyčejná chuť zahrát si tenis. „Jednou odpoledne jsme si chtěli s kamarádem zahrát, ale přišli jsme na to, že neexistuje web, kde bychom našli kompletní seznam plzeňských sportovišť. Tak jsem se prostě rozhodl, že to změním,“ dodává s úsměvem.

Hic sunt leones

Roman Sterly náhodou objevil mezeru na trhu a vydal se na neprobádané území. Začátky nebyly jednoduché. Sám si musel najít investora – shodou okolností člověka, u kterého předtím pracoval a jehož plán mladého studenta ekonomie zaujal.

Zpočátku měl v úmyslu vytvořit pouze podrobný katalog tuzemských sportovních areálů či hřišť s rezervačním systémem. Nakonec ale dospěl k širšímu konceptu sociální sítě pro sportovce.

Rekreační sportovci znají weby jako Týmuj.cz nebo Sejdemse.net, případně surfují přímo po stránkách sportovišť. SportCentral má ovšem přidanou hodnotu v tom, že tu lidé hledají nové spoluhráče, dávají dohromady party nadšenců, kteří s nimi sdílejí vášeň pro jejich oblíbenou hru, nebo shánějí trenéry.

„Ostatní weby pro sportovce se zpočátku takto neprofilovaly, většinou to byly nějaké katalogy, ale my to děláme zeširoka. Máme více cílových skupin – sportovce a týmy, majitele hřišť nebo fitness center, trenéry a organizátory sportovních akcí,“ prozrazuje podnikatel.

Pro veřejnost spustil stránky před necelými pěti lety – v červnu 2012. Do roka se podařilo zvednout návštěvnost na zhruba 60 tisíc měsíčně. Rok poté ocenili jeho projekt pořadatelé soutěže Rozjezdy roku a na rozvoj svého byznysu dostal stotisícovou injekci.

Dnes využívá SportCentral.cz zhruba sto tisíc amatérských sportovců měsíčně. „Měsíční návštěvnost je okolo 100 tisíc lidí a už se blížíme ke třem milionům unikátních uživatelů, a to uživatelů neregistrovaných, neboť řadu i pokročilejších věcí je možné využívat bez registrace,“ přibližuje.

Jak na to?

A jak SportCentral.cz konkrétně funguje? „Můžete si zde najít spoluhráče nebo si přes naši aplikaci vytvořit vlastní týmy. Můžete si také vyhledat sportoviště a zarezervovat volná místa na určitý termín. Lze se i domluvit s někým, kdo vás bude trénovat, případně si zorganizovat turnaj, který na internetových stránkách představíte veřejnosti,“ vypočítává. „Organizátorům turnajů to pomůže. Vědí, kdo se zúčastní a kdo ne, po skončení turnaje u nás lze zveřejnit výsledky. Týmy stránky využívají pro tréninky, vedou si přehledy účastí a absencí, prezentují týmové výsledky,“ dodává.

Na nabídky portálu SportCentral slyší také majitelé hřišť, fitness center či kurtů. Mohou si zde totiž zdarma vytvořit vlastní profil a zviditelnit se tam, kde být vidět rovná se být úspěšný. Pokud si připlatí, mají určité výhody. Na stránkách se například prezentují na výhodnější pozici a jejich profil je podrobnější.

„Když si vyhledám například fitness v Praze a mám jich tam desítky, tak ten, kdo je placený, je nahoře a viditelnější. Majitelé takových fitcenter u nás mohou mít reklamu. Pro ně je hlavní, že mají možnost přes nás nabízet svoje služby či slevy nebo jiné výhody pro své zákazníky,“ láká Sterly.

Pokrýváme (skoro) celé Česko

Vývoj platformy je nekonečným procesem. Klíčové je údajně sledovat přání a požadavky uživatelů. Většina portálu je už dnes responzivní, takže zde mohou lidé pohodlně surfovat i přes mobilní telefony. SportCentral si původně kladl za cíl vytvořit databázi všech sportovišť v Česku, to se ovšem ukazuje jako utopie. „Dnes máme v databázi přes 6800 klientů a odhaduji, že pokrýváme přibližně 85 procent sportovišť v Česku. Snažíme se je průběžně doplňovat a odebírat ta, která zanikla. Mohou to dělat i sami uživatelé, případně nám poslat podnět,“ prozrazuje Sterly.

Poslední dobou nastal boom konkurenčních webů. „Občas se stává, že od nás kopírují data. Většinou se ale jejich činnost omezí na to, že svůj web vyrobí a dále se o něj už nestarají. Zároveň takové stránky zpravidla nemají žádný model, na kterém by kromě prodeje reklamy vydělávaly.“

Život bez limitu

Pro Romana Sterlyho znamená podnikání především šanci. Na byznysu ho podle vlastních slov přitahuje, že jsou jediným limitem jeho vlastní schopnosti. Kdyby se nechal zaměstnat, bude omezen svojí pracovní pozicí a tím, „kam ho pustí“ zaměstnavatel. „Líbí se mi, že u podnikání jsou možnosti teoreticky bez limitů a je na mně, co dokážu. Třeba už ale nedokážu nic,“ směje se.

Jeho tah na branku dokazují projekty, se kterými byl nebo dosud je přes své mládí spojen. Jak chutná úspěch poznal ještě dříve, než rozjel SportCentral.cz. Ve dvaadvaceti letech vyhrál národní kolo světově proslulé soutěže Global Management Challenge. Klání ve strategickém řízení firem se ročně účastní desetitisíce manažerských a studentských týmů ze 40 zemí a Sterly dovedl svůj tým k třetímu místu na světě.

„Ještě před projektem SportCentral jsem si udělal vlastní web GMChelper.com. Tam jsem začal prodávat nástroje pro lidi, kteří hrají zmíněnou soutěž. Měl jsem spoustu znalostí a zkušeností, tak jsem si říkal, že je zužitkuji,“ prozrazuje. Vytvoření a provozování sítě pro sportovce mu ale přineslo zkušenosti nejcennější – od vymyšlení nápad, přes nábor a organizaci zaměstnanců, vývoj produktu, marketing až po prodej koncovým zákazníkům. „Myslím si, že je to komplexní zkušenost, ze které můžu těžit v budoucnu při jakýchkoli aktivitách,“ říká.

Restem zůstává snad jen původně plánovaná expanze do zahraničí. Zatímco před třemi lety chtěl Roman Sterly s portálem SportCentral dobýt svět, a prosadit se na tak velkých trzích, jako jsou USA nebo Brazílie, dnes jsou jeho plány skromnější.

„Zkoušeli jsme expandovat do Rumunska, ale vzhledem k špatně vybranému obchodnímu zástupci nakonec k realizaci nedošlo,“ prozrazuje.

Web dnes funguje zejména v České republice. Existují i stránky www.sportcentral.com v angličtině, němčině, španělštině a slovenštině. „Technicky fungují trochu jinak než česká verze, ale jsou připravené, pokud bychom chtěli v nějaké zemi začít s marketingem, což ale není plán pro nejbližší období,“ dodává plzeňský podnikatel.