Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace

Překvapivě vitální

Profit

Mrzne, sněží. Nevyjíždějte! Rozhlasové stanice se předháněly ve vykreslování apokalyptických obrazů. Jak v tom marastu obstojí nejlevnější esúvéčko na trhu?

 

Na první pokus zklamání! Odbočil jsem ze silnice na sněhem zapadlou, půl kilometru dlouhou polní cestu moc opatrně. A vzápětí jsem potupně uvízl. Nevadí. Druhý pokus. Tentokrát už jsem byl rozhodnutý se s tím nemazat. Cítil jsem, jak mi stoupá adrenalin v krvi.

Ukaž, co v tobě je!

Na neposkvrněnou bílou plochu jsem vlétl tak, jak jsem normálně zvyklý, tedy jako blázen. Nejprve přední, vzápětí zadní kola začala sníh pod sebou tvrdě válcovat. Duster má světlou výšku 21 centimetrů a přesně tak vysoká čerstvá pokrývka mu stála v cestě. Cítil jsem silné záběry všech kol a vůz se potýkal s blankytně bílou záplavou na prvním mírném návrší. Následovala cesta po louce, pak úvozem a byl tu rozhodující úsek, stoupák v lese. Duster si srdnatě razil cestu panenským sněhem, ale bylo znát, že v konci už mírně ztrácel dech. Po vystoupení z vozu jsem pak zacítil pach lehké spáleniny.

Kdepak, Duster není čistokrevný terénní vůz. Nicméně ukázal zatraceně hodně. Ne náhodou je právě pro tyhle schopnosti neoblíbenějším sportovně-užitkovým vozem u nás.

Vzhled dřevorubce

Má i další přednosti, pro které si ho pořizují hlavně lidé žijící na venkově a pro které se stal nejprodávanějším vozem SUV fyzickým osobám. Není načančaný, přetechnizovaný. Boduje svým neotesaně působícím, hrubým designem. Dokazuje, že v jednoduchosti je síla.

? propos síla. Při jízdě po silnici máte pocit, že překoná jakoukoli překážku, nad tím, zda se vyhnout díře ve vozovce, vůbec nepřemýšlíte. Stejně tak při parkování nedumáte o obrubníku chodníku. Ani nezaznamenáte, že jste na něj vjeli.

Udivuje také praktičností a velkým vnitřním prostorem i na zadních sedadlech. Toho nabízí tolik, jako konkurenti Nissan Qashqai či Suzuki Vitara. Přitom za cenu, o které by si konkurenti mohli jen nechat zdát. Není divu, že je válcuje v prodejích.

Pro kliďase

Vedle velkých předností má však i velké nedostatky. Jednak mne nenadchlo odhlučnění vozu, motor jsem se kvůli tomu ani nepokoušel vytáčet do vyšších otáček, při rychlé jízdě nemělo cenu pouštět rádio. Podobné to bylo s dynamikou, což bylo dáno krátkým zpřevodováním. Na jedničku jsem s vozem pouze „cuknul“ a nejinak to bylo i dále. V sedmdesátikilometrové rychlosti jsem měl zařazený šestý rychlostní stupeň a teprve pak se auto začalo rozjíždět.

Jen průměrná byla i spotřeba. Na zasněžených mrazivých silnicích kolem Kutné Hory jsem jezdil i za deset litrů (!), na dálnici při 130kilometrové rychlosti byla spotřeba podobná. Když jsem ubral, dostal jsem se na dálnici při průměrné rychlosti 110 km/h a třech tisících otáčkách na 8,4 litru. Podobně žíznivý byl vůz i při hodně mírném tempu na okreskách – pod sedm litrů jsem to nedotáhl. Ve městě trochu pomáhal srážet nehezká čísla start/stop systém.

A ještě jednu výtku mám. Nadšený jsem nebyl ze sedmipalcového dotykového displeje. Funkce jdou snadno ovládat, ale to jeho umístění! Obrazovka je příliš nízko pod přístrojovou deskou.

Nepřehlédnutelné novinky

Vůz, který jsem testoval, byl po faceliftu v akčním provedení Duster Blackshadow. Nová verze zahrnuje mřížku chladiče vyvedenou v lesklé černé barvě, která je sladěna s kryty zpětných zrcátek, mlhová světla lemovaná ozdobným krytem z leštěného chromu a černé sloupky dveří. Matně chromový přední a zadní kryt podvozku a střešní lišty na voze zůstaly z předchozí verze.

Do interiéru vnesly více elegance středový panel v lesklé černé barvě a kožený volant. Plasty v interiéru mne však opět nenadchly. A ani sedadla. Jsou sice pohodlná, ale příliš velkou oporu v zatáčkách neposkytovala. Jako kdyby tvůrci vozu už dopředu počítali s tím, že s dusterem stejně nikdo rychle jezdit nebude.

Za zmínku ještě stojí 16palcová černá kola z lehkých slitin, zatmavená skla v zadní části a navigační systém. Tuto verzi si ale nelze objednat jinak než s motorem 1,6 SCe.

Rumunský zázrak

Ještě nedávno podceňovaná rumunská Dacia, která patří Renaultu, je dnes přítomná ve 44 zemích. Od svého obnovení v roce 2004 prodala více než čtyři miliony vozů, zejména v Evropě a ve Středomoří. Po deseti letech na českém trhu se dostala na čtvrté místo žebříčku prodejů s tržním

podílem 5,4 procenta.

A model Duster v tom hraje klíčovou roli. Je nejprodávanějším vozem značky v Česku. Od roku 2010 si ho v tuzemsku pořídilo 16 600 řidičů a je očividné, že touha po něm jen tak nezeslábne. Ostatně za vše mluví i fakt, že ještě nedávno se na něj muselo čekat i půl roku. 

dacia

Dacia Duster 4x4 1,6 SCe

  • Motor: zážehový, 1598 cm? 
  • Nejvyšší výkon: 84 kW (114 k) 
  • Nejvyšší výkon při otáčkách: 5500 ot/min 
  • Nejvyšší rychlost: 168 km/h 
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 12,0 s 
  • Převodovka: manuální, 6 stupňů 
  • Provozní hmotnost: 1280 kg 
  • Maximální přípustná hmotnost: 1804 kg 
  • Rozměry (délka x šířka x výška): 4315 x 1821 x 1695 mm 
  • Světlá výška: 210 mm 
  • Objem zavazadlového prostoru: 408 dm? 
  • Spotřeba (město, mimo, kombinovaná): 8,0/6,2/6,8 l 
  • První cena vozu: 249 900 Kč (4x2; výbava Access) 
  • Cena testovaného vozu: 367 900 Kč (výbava Blackshadow)