Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace

Rambo na kolech

Profit

Čtyři kola se pomalu zakusovala do mazlavé bahnité břečky a sunula velký vůz s buldočí zarputilostí kupředu. Skvělé představení!

 

Ani jsem se nedivil, když jsem u Polep za Roudnicí nad Labem zastavil u stažených závor a nedaleko pracující železničáři všeho nechali a vůz s nepřehlédnutelným označením 4x4 si dlouze prohlíželi. Právě jim by se Renault Master 4x4 hodil.

A stejně tak je určený i pro stavaře (na YouTube je úchvatné video, jak za sebou tenhle francouzský nezmar tahá přívěs s malým bagrem po rozmáčeném poli), zemědělce, hasiče, policisty, vojáky, lesáky, montéry a mnohé další.

Je jen málo užitkových vozů v kategorii do 3,5 tuny, které to u nás umějí v terénu. Ford Transit, Mercedes-Benz Vito a Sprinter, Volkswagen Transporter a Crafter, Peugeot Boxer. A teď k nim přibyl Renault Master.

Vyšší postoj

Poprvé se objevil na autosalonu IAA v Hannoveru loni na podzim. Podepsaná pod ním byla vedle Renaultu i německá karosářská firma Oberaigner Automotive. Ta se specializuje na přestavby vozidel na pohon 4x4 už více než dvě desetiletí.

Francouzský užitkový vůz vybavila dvěma provozními režimy – pro běžné silnice (4x2) a pro poškozené a nezpevněné cesty (4x4).

Při obyčejné jízdě po silnici odpovídá vozidlo modelu s pohonem zadních kol nabízenému z výrobního závodu. V režimu 4x4 je pak 50?procent točivého momentu přeneseno na přední nápravu a 50?procent na zadní nápravu. A pokud jedno nebo dvě kola nápravy ztrácejí přilnavost, pak je jejich 50?procent točivého momentu „posláno“ na nápravu, jejíž kola mají lepší adhezi.

Klame tělem

Více než šestimetrový Master není na první pohled stavěný na jízdu mimo silnici. Ovšem zdání klame. K jeho suverénnímu projevu přispěla i vyšší světlá výška vozu. Zvýšení vpředu je o 65?milimetrů, vzadu o 58?milimetrů (jednomontáž kol), respektive 45?milimetrů (dvojmontáž). K tomu patří plechy chránící skříň motoru a brzdové a palivové potrubí pod podlahou.

Pohon obou náprav je v případě modelové řady určen pro vozy s rozvorem náprav 3682 mm nebo 4332 mm a motory o výkonu 92 kW, 100 kW a 120 kW ve spojení s šestistupňovou manuální převodovkou.

Systém pohonu všech kol přidává běžnému modelu Master navíc 195 kilogramů, z toho připadá na přední nápravu 145 kilogramů a na zadní 50 kilogramů. Při jízdě po silnici to ale není znát.

 

Standardní plechové disky jsou vybaveny pneumatikami Mud & Snow. Ty vozu umožňují jízdu v náročném terénu na povrchu s nižší přilnavostí. Jak jsem poznal, voda, sníh a bláto na nich neulpívají, neucpávají běhoun.

Nic pro závodníky

Zvláštní zmínku pak zaslouží obsluha systému. Aktivování a deaktivování režimu 4x4 a redukční převodovky (krátké převodové poměry) se provádí na filigránském displeji vyvinutém firmou Oberaigner Automotive. Je umístěný na přístrojové desce nad rádiem. Otáčení volantu přitom nesmí přesahovat 240° a rozdíl mezi počtem otáček kol nesmí být příliš velký. A hlavně rychlost vozu nesmí být vyšší než 25 km/h.

Tedy ona by ani být ale nemohla, jak jsem zjistil. Nahmátnout ovládání totiž vyžadovala určitou obratnost. Nejlepší tak bylo vždy zastavit. Za to uděluji německé firmě velké minus.

A ještě jedno je třeba zmínit. I když se velký vůz s trakčním pohonem všech kol pohyboval mimo silnice překvapivě sebejistě, není vhodný pro provoz v těžkém terénu ani jako terénní vůz.

Ošidné je také to, že pokud je připojen pohon všech kol, ABS ani ESP v tu chvíli nejsou aktivní. Upozorňují na to výstražné lampy na palubní desce. Může se tak stát, že se kola při brzdění zablokují a prodlouží se brzdná dráha.

Z toho plyne jediné: pohon všech kol lze používat jen při pomalé jízdě. Ostatně od rychlosti 50 km/h se každé dvě sekundy ozve zapípání. A další hlášení na displeji vyzývá řidiče, aby zpomalil.

Větší síla

A ještě jedno ohromné plus nabízí francouzská novinka – redukci převodovky. Tu lze připojit jak v režimu 4x2, tak i v režimu 4x4. Opět se tak děje stisknutím tlačítka na mrňavém displeji a pouze u stojícího vozu.

Po aktivaci se zmenšuje převodový stupeň z motoru na kola o zhruba 40 procent. Hnací moment je tím výrazně vyšší a opět výrazně boduje v nepřístupném terénu, když nemotorného mastodonta proměňuje v nabušeného supermana.