Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace

Život s bublinkami

Profit

V historii ryze české firmy USSPA svítí několik restartů. Samotné její založení v roce 1995 bylo restartem kariéry jejího zakladatele Petra Koláře.

 

Je paradoxem, že největší český a třetí nejvýznamnější evropský výrobce vířivek se původně jmenoval U.S. Spa – americké spa. Nápad dodávat do Česka vířivky totiž přivezla Kateřina Kadlecová, dcera zakladatele, z výměnného studijního pobytu v USA. Závodní tenistka tam poprvé po jednom z turnajů vyzkoušela, jak dokáže vodní masáž zregenerovat svaly a jak hezké je například chodit do vyhřáté vířivky zasněženou zahradou. Její otec, Petr Kolář, v té době jako ředitel v nadnárodní strojírenské firmě přemýšlel o vlastním podnikání a dceřin nápad ho zaujal.

„Našli jsme partnera v USA a začali od něho dovážet skořepiny a komponenty. Název vznikl ve spěchu,“ vzpomíná Kateřina Kadlecová, spolumajitelka a nynější generální ředitelka firmy. „Spojit zemi původu a název zboží se nabízelo, navíc po revoluci byl americký původ znamením výjimečnosti. Při desátém výročí založení firmy jsme jen dali pryč tečky a vzniklo jedno slovo, které se po dalších deseti letech čte česky. Místo ‚jú es spa‘ říkáme ‚uspa‘,“ vysvětluje Kadlecová.

Blíž metropoli

Manželé Kolářovi dali v roce 1995 dohromady úspory, pronajali si prostory od Svazu zahrádkářů v Ústí nad Orlicí, kde vytvořili malý showroom se dvěma kancelářemi a dílnou, a pustili se do neprobádaného podnikání v oblasti wellness.

„Začátky byly krušné,“ přiznává generální ředitelka. „Rodiče si na první kontejner půjčili od známého. Tatínek prodával a s jedním dělníkem spa montovali i instalovali, maminka se starala o administrativu a my s budoucím manželem ve volném čase pomáhali.“ Tehdy ale většina lidí toužila mít u domu bazén a jen málokdo věděl, že existuje vířivka a k čemu vlastně slouží. Navíc firma sídlila mimo dosah velkých měst, k Praze ji přiblížil až v roce 2006 showroom v Zelenči. „Známý nám tehdy nabídl pozemek, na stavbu jsme si už brali úvěr,“ vypráví Kadlecová

Místo textilu skořepiny

Po zkušenostech s montáží dovezených vířivek přišel v roce 1998 nápad rozjet výrobu skořepin spa a dát jim vlastní design, který je dnes častým cílem napodobitelů. Jedním z prvních zaměstnanců byl tedy designér Petr Slanina.

„Celá naše rodina původně pracovala v oblasti textilu, dědeček z maminčiny strany řídil textilku Hedva v Dolní Dobrouči. Babička tam navrhovala deštníkoviny. Hedva po revoluci zkrachovala a továrna byla na prodej. Koupili jsme ji v roce 1998, postupně ji opravili a rozšířili. Po nástupu do firmy jsme s manželem v jednom z továrních bytů devět let bydleli, ráno jsme jen sešli po schodech do práce a večer nahoru domů,“ vzpomíná Kadlecová na první rozmach firmy.

„Nejúžasnějším obdobím byl rok 2007,“ říká generální ředitelka. „V roce 2008 však začaly prodeje klesat, ale už přesně nevím, co bylo dřív, zda novinové titulky o krizi, nebo reálný pokles čísel. Lidé začali odkládat stavby i investice do sebe a svého potěšení. Jeden rok jsme se přiblížili červeným číslům, ale jinak jsme krizi ustáli dobře.“

Střídání stráží

V roce 2011 se zdálo, že se trh nadechuje, a zakladatel USSPA se chystal během oslav svých šedesátin předat vedení firmy mladší generaci. „Táta byl mimo jiné starostou Dolní Dobrouče a na konci volebního období dospěl k rozhodnutí odejít. Byly to pro něho čtyři roky intenzivní práce, hodně se toho událo a udělalo jak v obci, tak ve firmě,“ vysvětluje Kadlecová. „My s manželem ve firmě pracujeme od ukončení studií, což bylo výhodou. Přechod byl hodně rituální i emotivní, důvod k oslavě, radosti i bilancování. Rozhodli jsme se změnit systém fungování firmy, lidé byli zvyklí se vším chodit za tátou. Mám-li nést odpovědnost, nemohu ale čekat, že se tam za několik měsíců objeví a začne do chodu věcí zasahovat,“ usmívá se podnikatelka.

Přidat k číslům srdce

S manželem, který se stal výkonným ředitelem USSPA, ovšem zažili perné chvilky. Po mírném oživení v roce 2011 se ekonomika opět přibrzdila.

„To jsou situace, kdy člověk ocení rodinnou firmu, kde se přece jen rozhoduje jinak než ve společnosti řízené výhradně podle hospodářských výsledků,“ vysvětluje generální ředitelka. „I když čísla někdy radí skončit, srdce velí počkat, což se nám vyplatilo například s dceřinou firmou ve Španělsku. Utopili jsme tam hodně milionů, ale dnes se postupně vracejí. Ostatně současní španělští zaměstnanci jsou také rodina a dávají do práce srdce. Navíc to pro nás byla velká škola.“

Soukromí a práce v jednom

Za velkou výhodu rodinné firmy považuje Kadlecová větší důvěru a oporu mezi členy rodiny zaměstnanými ve společnosti. V USSPA pracuje i mladší sestra s manželem a devítiletý Albert zatím nadšeně tvrdí, že firmu jednou převezme. „Občas ukazuje spolužákům kanceláře a rozděluje posty,“ říká pobaveně jeho matka. „Budu se ale každopádně snažit, aby šel na zkušenou jinam.“

Mladý pár má před sebou hodně práce a rozhodování. Firma s 66 zaměstnanci má stamilionový obrat a zastoupení na mnoha místech světa. Vloni v březnu majitelé oslavili dvacáté výročí založení, redesignovali logo a korporátní styl, investovali do vývoje a designu a přišli s novinkami. V prvním pololetí loňského roku zaznamenali meziroční stoprocentní nárůst ve srovnání s prvním pololetím rozpačitého roku 2014 a letos dostávají nabídky od developerských projektů v zahraničí. „Oslavu výročí jsme pečlivě připravili, dali jsme do toho všechno a nejen marketingově to výborně vyšlo. Otec má radost a je na nás hrdý,“ říká Kadlecová.