Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace

Test Peugeotu Expert 2,0 BlueHDi: silně návykové

Profit

S Peugeotem Expertem jsem v jednom zátahu ujel 500 kilometrů. Pak jsem dlouho hledal správný posez v jiných autech. Takový to byl komfortní zážitek.

 

Pohodlné, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s loketní a bederní opěrkou a variabilním sklonem opěradla mne nadchlo. Uchvátilo mne nejen svojí prostorností, ale i tím, že správnou pozici jsem v něm zaujal téměř okamžitě.

Během testu jsem si v jediném okamžiku nepřipadal, že řídím užitkový vůz, spíše SUV.

Horší to však bylo na dvojsedadle spolujezdce. To nebylo takhle pohodlné ani z poloviny. Jako kdyby Expert už dopředu signalizoval: Tohle není žádný autobusek, ale pracovní nástroj.

Koukat jen kupředu?

Zvenku působí Expert postavený na zcela novém podvozku přikrčeným dojmem, ale uvnitř poskytuje skvělý výhled a nebývale místa. Interiér je vystlán „obligátně“ tvrdými, zato odolnými plasty. Nabízí nespočet odkládacích ploch.

Dokonce tu byla možnost zřídit mobilní kancelář. Stačila k tomu jen drobná proměna sklápěcí loketní opěrky v malý stoleček. Za to palec nahoru. A bodoval i příplatkový head-up displej (11 tisíc korun).

Méně nadšený jsem však byl z designu přední části vozu (inspirovali se snad americkou značkou GMC?), ale to byla samozřejmě věc názoru. Někdo z něj může být naopak nadšený.

Mírně kritizovat se dala i „první“, vyšší cena užitkového vozu, který se nově objevil na trhu v roce 1995. A opravdu silné napomenutí si zasloužila nevelká venkovní zrcátka. Tady se šetřilo na nepravém místě. Zvláště když jsem řídil auto s dělicí plechovou přepážkou.

Jezdí za hubičku

Vyhovoval mi i větší volant; nejenže se dobře držel, ale dodával mi také pocit sebevědomí. Dvoulitrový vznětový motor BlueHDi totiž překvapoval tahem na branku. Sto dvacet dva koně bylo znát, když jsem prošlápl pedál akcelerátoru až na podlahu.

V tu chvíli se však „pokazila“ spotřeba. Už to nebylo inzerovaných 5,5 l/100 km (ano, za tak málo auto opravdu jelo, a to aniž bych si hrál na mistra světa v úsporné jízdě), ale rázem jsem se dostal na (pořád ještě velmi dobrých) 7,2 litru. S palivovou nádrží o objemu 69 litrů tak máte šanci projet polovinou Evropy.

Moderní motory BlueHDi používají systém SCR (Selective Catalytic Reduction) zabudovaný před filtr pevných částic s aditivem. Díky tomu splňují normu Euro 6. Nádržka aditiva AdBlue o objemu 22,4 litru umožňuje dojezd 15 tisíc kilometrů.

Peugeot se tak v propagačních materiálech věnovaných modelu Expert pyšní oprávněně jeho velmi nízkými provozními náklady. K těm přispívá i příznivý servisní interval (40 tisíc kilometrů nebo dva roky).

Hrboly: žádný problém

Co mne při jízdě vedle nízké spotřeby dále uchvátilo, bylo, jak Expert zdolával přejezdy nerovností. Čekal jsem „kozu v akci“, podvědomě jsem na první příčné nerovnosti vtáhl hlavu mezi ramena, ale ono nic. Tlumiče s variabilním odpružením v závislosti na celkovém zatížení vozidla (AMVAC) pracovaly spolehlivě.

Vůz využívá výhod modulární platformy EMP2 a ve spojení s novou strukturou karoserie je kompaktnější, má nižší hmotnost, je lépe ovladatelný.

Elektrohydraulický posilovač řízení se zkrutným stabilizátorem umístěným před ozubnici zlepšuje poloměr otáčení, který začíná na 11,3 metru. To vám umožní vykličkovat z nejedné prekérní situace.

A vyzdvihnout musím ještě brzdy s ostřejším nástupem. Naopak jsem se delší dobu seznamoval s pedály, lehce vyosenými vpravo.

Vejde se všude

Furgony Expert jsou nabízeny ve třech délkách – Compact (4,6 metru), Standard (4,95 metru) a Long (5,3 metru). Já jsem testoval prostřední verzi, do které se vejdou dvě europalety.

Nespornou výhodou je i výška vozu (pouhých 190 centimetrů), která umožňuje vjezd na krytá parkoviště ve městech, v obchodních centrech a domovních garážích.

A Expert zabodoval systémem Moduwork umožňujícím převážet po sklopení pravého sedáku dvojsedadla k opěradlu předměty o délce čtyř metrů. K zahození není ani to, že nová zadní náprava s příčnými rameny unese užitečné zatížení 1400 kilogramů a že se zadní dvoukřídlé dveře otevírají do 180°.

Třešničkou na dortu jsou pak boční posuvné dveře s handsfree ovládáním. Ty se v této kategorii vozů objevují poprvé. Ovšem pozor! Za vyšší příplatkovou cenu.

Další testy nových i ojetých vozů čtěte na autobible.euro.cz/testy