Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace

Trh ojetin se mění

Profit

Prodej ojetých automobilů je byznys, kterému se u nás daří. Průměrný věk registrovaných aut je stále velmi vysoký a možnost koupit vůz za polovinu i méně původní ceny Čechy pořád láká.

 

Průměrné stáří aut na českých silnicích je patnáct let. Ačkoli automobilový průmysl a prodej nových modelů po několika letech stagnace či propadů stále rostou, zájem o ojeté vozy nepolevuje. Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů (APPAA) odhaduje na základě svých analýz, že zatímco nových vozů bylo v roce 2015 registrováno 190 tisíc, ojetin se prodalo téměř 400 tisíc.

Statistiky registrací hovoří dokonce o 700 tisících ojetých vozů, což APPAA vysvětluje jako zdvojení administrativních převodů, které dělají autobazary při výkupu vozu do svého vlastnictví před prodejem třetí osobě.

Zákazníci už ale nejsou tak důvěřiví, zvlášť když touto sférou dlouhodobě hýbou otázky původu prodávaných aut a počet najetých kilometrů. Obojí je totiž problematické.

Prověřený původ

Noční můrou při koupi ojetého vozu je možnost, že pochází z trestné činnosti, lidově řečeno že si koupíte kradené auto. Když ho potom policie objeví nebo se to zjistí na technické prohlídce, budete mít potíže. Rizik je ale mnohem víc. Například opravená auta po velkých bouračkách, vozy poskládané z různých dílů nebo s neodborně provedenými zásahy a neoriginálními náhradními díly.

Jan Dryák ze společnosti Cebia, která prověřuje původ ojetých aut, o tom ví své: „Ze západoevropských zemí se běžně vyvážejí vozidla, která byla vyřazena z registru například z důvodu totální škody. Třeba v sousedním Německu je ročně zbaveno registrace přibližně osm milionů aut, ale jen cca tři miliony jsou reálně vyřazeny z provozu.“

Takové vozy pak překupníci prodávají zejména v sousedních státech. Zákazníkům pak hrozí, že si koupí neprověřené auto, svařené z několika „totálek“. Nemluvě o autech, která třeba prošla povodněmi, jež dnes nejsou v Evropě žádnou vzácností.

Velké autobazary potvrzují, že je pro ně spolehlivější prodej aut, která mají český původ, nejlépe po prvním či druhém majiteli. Například síť autobazarů AutoPoint má takových vozů v nabídce až 80 procent, po prvním majiteli jich je 70 procent. Stejné je to i se stářím prodávaných ojetin. V autobazarech AAA Auto stoupá poptávka po autech starých maximálně osm let, jen asi deset procent nabízených aut jsou ojetiny nad patnáct let, a to ještě velkou část z nich tvoří vozy vykoupené na protiúčet při pořízení novějšího auta.

Zákazník už dnes mnohem častěji vyžaduje i servisní historii, jak potvrzuje společnost Auto ESA, která analyzovala informace od zákazníků ve svých autobazarech. Vyplývá z toho, že při nákupu ojetiny chceme vědět, kdo s autem jezdil, jaké mělo závady, jak byly opraveny nebo zda není vůz po havárii. Do prověřování původu a historie patří také právní stav – jestli není auto předmětem zástavy, exekuce nebo neukončeného soudního sporu. Prověření požaduje více než polovina zájemců o starší vůz.

Kolik má najeto?

Že tachometr prodávaného auta vždy neukazuje skutečný počet najetých kilometrů, není žádná novinka. Tento problém je již delší dobu předmětem snah různých subjektů o přesnější a přísnější úpravu zákona o provozu na pozemních komunikacích. Úprava tachometru, která sníží najeté kilometry, a ojetinu tak zdánlivě technicky omladí, čímž zvýší její cenu na trhu, je dnes špatně dokazatelná a postižitelná. Přitom takzvaných stočených aut je na trhu pořád hodně, i když názory na přesnější odhady se liší. Mluví se o čtvrtině mezi nabízenými ojetinami, objevují se i zprávy o čtyřiceti procentech.

Velký posun by měla přinést novela, která má v případě schválení platit od května roku 2018. Ta totiž kromě nutných oprav a výměn tachometrů vysloveně zakazuje manipulaci s počtem ujetých kilometrů a zásah do počitadla trestá pokutou až půl milionu korun.

Zatím zákazníkovi nezbývá než důvěřovat prodejci a snažit se zjistit vlastními silami, kolik nabízené auto opravdu najezdilo. Pomáhají k tomu různé databáze specializovaných společností, hodně se dá odvodit ze servisní knížky a svou roli kontrolora hrají i některé autobazary. Za hodně rizikový se považuje nákup přes soukromou inzerci od neznámého prodejce nebo vlastní dovoz ze zahraničí.

I toho se ale týká chystaná novela, která takový obchod pro soukromníka zjednoduší. Pokud totiž projde navrhované znění, nemusel by už soukromý dovozce s autem znovu na technickou kontrolu v ČR a stačil by doklad z jiného státu Evropské unie. Na první pohled to vypadá, že pravidla se tím vlastně zase uvolňují, ve výsledku by měl ale být dopad pozitivní. Pokud totiž budou výsledky technické kontroly uznávány ve všech zemích EU a dojde ke sjednocení pravidel pro její provádění, sítem dovozních regulí by neprošla řada aut, která se dnes na český trh dostávají. Ročně se přitom do České republiky doveze na 150 tisíc ojetin.